Skip to main content

ऐतिहासिक राष्ट्रिय दलित गोलमेच सम्मेलन, समावेशीताको खोजी र धार्मिक विद्रोहको चेतना

सन्जय सिंजाली मगर
काठमाण्डौं - नेपालको समावेशी लोकतन्त्र, संघीयता र सामाजिक न्यायको अभ्यासको वास्तविक परीक्षण दलित समुदायको जीवनस्तरमा आएको परिवर्तनबाट मात्र सम्भव हुन्छ । यही यथार्थलाई आत्मसात् गर्दै आयोजित ऐतिहासिक राष्ट्रिय दलित गोलमेच सम्मेलनको मूल उद्देश्य भनेको राज्यसत्ता, समाज र नीति निर्माण प्रक्रियामा दलित समुदायको दिगो, समान र समावेशी प्रतिनिधित्व सुनिश्चित गर्दै जातीय विभेद, सामाजिक बहिष्कार र शोषणको अन्त्य गर्ने स्पष्ट खाका तयार गर्नु हो । सम्मेलनले दलित समुदायले भोगिरहेको ऐतिहासिक उत्पीडन, अवसरबाट बहिष्कार र गरिबीको चक्रव्यूहको औपचारिक पहिचान गर्दै संवैधानिक, कानुनी र नीतिगत संरचनामा दलितको अधिकार आधारित उपस्थिति सुनिश्चित गर्न रणनीतिक संवादको थालनी मात्र होइन, सामाजिक न्यायप्रति राज्यको नैतिक उत्तरदायित्वसमेत जगाउने प्रयास गरेको छ । राजनीतिक दल, नागरिक समाज, बुद्धिजीवी, सञ्चारमाध्यम र सरोकारवाला पक्षबीच ऐक्यबद्धता र साझा कार्यदिशा तय गर्दै दलित समुदायका माग, सपना र संकल्पलाई समग्र राष्ट्रिय एजेन्डाको केन्द्रमा स्थापित गर्ने यो सम्मेलन बौद्धिक, राजनीतिक र नैतिक प्रयासको प्रतीक हो । साथै, सम्मेलनले दलित सवाललाई दया वा चन्दाको होइन, अधिकार, आत्मसम्मान र अवसरको प्रश्नका रूपमा प्रस्तुत गर्दै सामाजिक रूपान्तरणको चेतनात्मक अभियानको थालनी गरेको छ । यसले नेपालको लोकतन्त्र, संघीयता र समावेशीताको परीक्षण दलित समुदायको जीवनस्तरमा आएको परिवर्तनबाट मात्र सम्भव हुने गम्भीर सन्देश दिएको छ ।

दलित समुदायले राजनीतिक सत्तामा पुग्नका लागि सबैभन्दा पहिले सामाजिक चेतनाको नयाँ उचाइमा पुग्न आवश्यक छ, जसले आत्मसम्मान, अधिकारबोध र समावेशी राजनीतिप्रतिको सशक्त दृष्टिकोण विकास गर्छ। लामो समयदेखि दलितहरू मुलधारको राजनीतिमा केवल संख्यात्मक प्रयोगका रूपमा सीमित रहँदै आएका छन्, जसबाट मुक्ति पाउनका लागि तीन प्रमुख रूपान्तरणका बाटो अँगाल्न जरुरी छ । पहिलो, राजनीतिक संगठन र शक्ति निर्माण दोस्रो, वैचारिक स्पष्टता र नीतिगत अग्रता र तेस्रो, अन्तर्सामाजिक गठबन्धन। राजनीतिक संगठन भन्नाले छुट्टै दल खोल्नुभन्दा पनि दलित नेताहरू मूलधारको पार्टीभित्रै सशक्त भूमिका निर्वाह गरी नीति आधारित नेतृत्व निर्माण गर्नु हो । वैचारिक स्पष्टतासाथ दलित आन्दोलनलाई सामाजिक न्यायका नाराबाट अगाडि बढाउँदै आर्थिक स्रोत, शिक्षा, रोजगारी र भूमिमा आधारित व्यावहारिक कार्यक्रम ल्याउन जरुरी छ । अन्तर्सामाजिक गठबन्धनमार्फत अन्य उत्पीडित वर्गहरूसँग मिलेर साझा एजेन्डा तय गर्न सक्दा व्यापक राजनीतिक प्रभाव स्थापित गर्न सकिन्छ ।

यस सन्दर्भमा, हिन्दू वर्ण–व्यवस्थाबाट मुक्त भई बुद्ध धर्मको समता र करुणा आधारित मार्ग अँगाल्नु दलित समुदायको सामाजिक मुक्ति र आत्मसम्मानको मार्ग बन्न सक्छ । हिन्दू धर्मले शूद्र अर्थात् दलितलाई जन्मसिद्ध अपवित्र, सेवा गर्न मात्र योग्य र समाजको सीमान्तमा राखिने वर्गका रूपमा स्थापित गरेको छ । यसले आत्महीनता, परनिर्भरता र श्रमको अवमूल्यनलाई संस्थागत गरेको छ। बुद्ध धर्मले जन्म, जात वा कुल होइन, चेतना, करुणा र कर्मका आधारमा मानवीय मूल्य निर्धारण गर्छ। बुद्धको ‘न जातिं न गोत्रं’ भन्ने शिक्षाले जातिविहीन समाजको बाटो देखाउँछ । अतः दलित समुदायले आफ्नै भूगोल गाउँ, टोल, समुदाय बाट हिन्दू वर्ण संस्कारको बहिष्कार गर्दै बुद्ध धर्मको समता र स्वतन्त्रतामा आधारित जीवनदर्शन अँगाल्नु भनेको आत्ममुक्तिको दार्शनिक र व्यावहारिक क्रान्तिको थालनी हो । यो सोचलाई संगठनको विधानमा स्थापित गर्दै समुदायको आधारबाटै कार्यान्वयन गर्न सकियो भने, क्रान्तिका नाराहरू केवल नारामा सीमित नरही, व्यवहारिक जितका माध्यम बन्न सक्छन् ।

Comments

Popular posts from this blog

पाल्पा रम्भा गाउँपालीकाको मगर यूवाहरु मगरात जोङ संस्थामा संगठित भए

मगरको भाषा, धर्म, संस्कार, रितिरिवाज संरक्षण प्रबद्धन र एकताबद्ध गर्दै पुस्ताहस्तान्तरण गर्ने लक्ष्य सहित औपचारिक कार्यक्रम आयोजना गरिएको संस्थाका बिरष्ठि उपाध्यक्ष सुदिप काम्मु मगरले जानकारी दिनुभयो । मगरको आफ्नै बिशेष पहिचान छ, जुन नयाँ पुस्ताले यसको अनुभव गर्न नपाउँने हुन् की भन्ने उनको बढो गुनासो थियो । हाम्रो संस्था मगरात जोङ दर्ता प्रकिृयामा रहेको र, संस्था दर्ता पश्चात अझ नयाँ योजना थप गर्दै लैजाने छौ । उनले थपे बिशेष गरि यहाँका मगरका बच्चाहरु लाई बिधालय जाने बातवरण गराउँने र रम्भा गाउँपालीकाको स्कुलमा मगर भाषालाई पठनपाठनको रुपमा लागु गराउँनाका निम्ति पनि यस संस्था जुटोको हो । यस औपचारिक कार्यक्रममा रम्भा गाउँपालीका भित्र पर्ने पाँच वटै वडा बाट मगरहरु सहभागी जनाएका थिए । यसरी आयोजना गरिएको कार्यक्रम रम्भा गाउँपालिका वडा ५, ताहुँ स्थित रेडक्रस भवनमा सम्पन्न भएको थियो । सो भेला बाट थप गर्ने गरि ११ जनाको नयाँ कार्यसमिति निर्माण गरिएको छ । साथै संस्थाका निर्वाचित नाम यस प्रकारका छन् । अध्यक्ष : दिपक काम्मु मगर बरिष्ठ : उपाध्यक्ष सुदिप काम्मु मगर उपाध्यक्ष : गंगा मंश्राङ्गी मगर सचिव...

लघु कथा : ब्यापार संघर्ष

सन्जय सिंजाली मगर कृष्ण थापा, सानो गाउँमा जन्मिएका एक युवक, आफ्नो परिवारको आर्थिक अवस्थाले पिरोलिएका थिए। उनी किसान परिवारमा जन्मिएका थिए र सानैदेखि खेतबारीमा काम गर्नु उनको दिनचर्या थियो। तर, उनका आँखा धेरै टाढा थिए। उनलाई ठूला शहरको चहलपहल र जीवनमा केही ठूला कुरा गर्नुपर्ने सपनाहरू थिए। विद्यालयमा पढ्नका लागि पर्याप्त साधन थिएनन्, तर कृष्णले आफ्नो अध्ययनलाई कहिल्यै कमजोर बन्न दिएनन्। उनी साँझ खेतमा काम गर्थे र बिहान बिहान सबेरै उठेर विद्यालय जान्थे। साथीहरूले उनीमाथि हाँसे, गाउँलेहरूले उनलाई तिमीले के नै गर्न सक्छौ र भनेर खिसी गरे। तर, कृष्णको मनमा केही फरक योजना थियो। विद्यालय सकिएपछि उनी काठमाडौं जाने निर्णय गरे। घरमा कसैले उनलाई रोक्न चाहेनन्, तर सहयोग गर्ने कोही पनि थिएन। उनले आफ्नो सानो कोठरीमा रहेका केही सामानहरू बेचेर काठमाडौंका लागि यात्रा सुरु गरे। शहरमा उनले संघर्षको नयाँ आयाम भेटे रातभर जागिर, बिहान कलेज। कहिलेकाहीं खान नपाएर सुत्नुपर्थ्यो, तर उनले कहिल्यै हार मानेनन्। उनी हरेक सानोतिनो अवसरको खोजीमा रहन्थे। कहिलेकाहीं पैसाको अभावले गर्दा पुस्तक किन्न नसक्दा सार्वजनिक पुस्...

धर्म होइन पहिचान संकट हो: मगर बौद्ध बनाउने प्रयासको रोचक प्रपञ्च

-संजय सिन्जाली मगर नेपालका आदिवासी जनजातिहरूमध्ये मगर समुदाय ऐतिहासिक, भाषिक, सांस्कृतिक र धार्मिक दृष्टिले विशिष्ट पहिचान बोकेको समूह हो। आफ्नै खाम ( शामानिक ) धर्म, प्रकृति र पूर्वजपूजामा आधारित जीवनशैली, मौलिक संस्कार, लोपोन्मुख भाषा, लिपि र परम्परागत ज्ञान बोकेको यो समुदायलाई पछिल्ला केही वर्षदेखि जबर्जस्ती बौद्ध धर्ममा सीमित गर्न खोजिने चलन देखा परेको छ। मगर धर्म भनेकै बौद्ध हो भन्ने एकपक्षीय र तथ्यविहीन दावीहरू विभिन्न संघ–संस्था, सामाजिक सञ्जाल, राजनीतिक अभिव्यक्तिहरू हुँदै आम जनमानसमा विस्तार गर्न खोजिँदैछ। यो प्रवृत्तिले मगर समुदायको मौलिक धार्मिक सांस्कृतिक संरचनामाथि गम्भीर हस्तक्षेप गर्दै आएको छ, जसले दीर्घकालमा सांस्कृतिक पहिचानको संकट निम्त्याउन सक्ने देखिन्छ। इतिहासको पुनर्लेखन होइन, यथार्थको सम्मान गरौं : मगरहरूको धार्मिक जीवनशैली प्राचीन कालदेखि नै कुनै संस्थागत धर्मको अनुकरणमा आधारित नभई प्रकृति, पुर्खा र आत्मिक विश्वाससँग सम्बन्धित स्वतन्त्र प्रणालीमा विकसित भएको हो। देवीदेवता, कुलपूजा, साम्दो, भुतपुर्वज, देउराली, ल्हो पद्धति, खाम र सामी संस्कारहरू मगर समुदायका आफ्नै...